Ako vznikol Black Friday a prečo je dnes najväčším nákupným sviatkom?

Black Friday už ani v našich končinách netreba dvakrát predstavovať. Viete však, ako vznikol a prečo si ho vôbec pripomíname?

November je mesiacom, kedy na nás číhajú všadeprítomné zľavy. Dôvodov, prečo na jeseň trávime viac času nakupovaním, je viacero (o tom prečo je to tak a ako si to naplno užiť sme písali aj v našom minulom článku), v každom prípade však nemožno opomenúť Black Friday, najväčší nákupný sviatok roka, ktorý je čoraz populárnejší aj u Slovákov. Tento rok pripadne na 25. november, čo by sme však o ňom – okrem toho, že nám pomôže ušetriť aj desiatky až stovky eur – mali vedieť?

Čierny piatok v sebe skrýva viacero významov

Black Friday nemá pevný dátum, každý rok pripadá na nasledujúci deň po sviatku Dňa vďakyvzdania, ktorý sa v Spojených štátoch amerických slávi vždy v štvrtý novembrový štvrtok. Treba povedať, že Deň vďakyvzdania patrí v USA k najdôležitejším dňom roka, kedy sa za jedným stolom stretáva celá rodina z viac i menej vzdialených kútov krajiny, aby sa spoločne poďakovali za to, čo im uplynulý rok dal. Ide o národný sviatok, kedy majú ľudia v práci voľno – to už však neplatí na deň, ktorý po ňom nasleduje. Aj preto sa mnoho ľudí práve v piatok po Dni vďakyvzdania vydáva na cestu domov. To znamená zvýšenú premávku na cestách – a preto vznikol termín Black Friday (Čierny piatok) na označenie dňa, kedy je na cestách v celých USA skrátka chaos. Tento výraz sa začal používať v 50. rokoch minulého storočia. Okrem policajtov, vodičov a taxikárov si pomenovanie Čierny piatok osvojili aj zamestnávatelia, keďže v deň po Dni vďakyvzdania mali vždy problém s dochádzkou svojich zamestnancov. Tí si radi oslavy Dňa vďakyvzdania predĺžili a v nasledujúcich dňoch si chceli užívať voľno.


Postupne si však predajcovia začali všímať aj to, že počas tohto dňa vždy narastajú tržby. V časoch, kedy sa tržby zaznamenávali do účtovných kníh perom, bolo zvykom zapisovať straty červeným atramentov a zisky čiernym. Aj preto sa spojenie Čierny piatok ustálilo aj vo svete obchodu. Znamenalo totiž symbolický „prelomový“ deň, od ktorého až do Vianoc šli zisky výrazne nahor. Práve tam sa zrodila tradícia predajcov ponúkať v tento deň výrazne zľavy, ktoré nákupnú horúčku obyvateľstva odštartujú. Ľudia už v tomto období začínajú nakupovať darčeky na Vianoce a každá zľava je v tomto prípade vítaná.

Mimochodom, v počiatkom tohto sviatku boli snahy premenovať tento deň na Big Friday kvôli tomu, že pôvodné pomenovanie sa mohlo spájať s negatívnou konotáciou. Keďže ste však o alternatívnom názve tohto dňa pravdepodobne nikdy nepočuli, je vám jasné, že sa vôbec neujal.  Slovné spojenie Black Friday už skrátka bolo príliš zaužívané.

Black Friday s prísľubom výhodných nákupov

S narastajúcou popularitou nákupného sviatku rástli aj zľavy, ktoré obchody ľuďom ponúkali. V Spojených štátoch preto nie je ničím nezvyčajným, že ľudia stoja v dlhých radoch a čakajú na otvorenie predajne. Snaha lacno nakúpiť sa neraz zmení aj na fyzický súboj. Aj preto čoraz viac obchodov zľavy smeruje aj do on-line. Nakúpiť darčeky z pohodlia domova je predsa jednoduchšie, rýchlejšie a pohodlnejšie.


Popularita tohto sviatku sa z USA rýchlo rozšírila aj do ostatných častí sveta a aj u nás už ľudia v tomto období čakajú na zľavy, ktoré Black Friday prinesie. Podľa štatistík napríklad Slováci počas tohto dňa minú na nákupy priemerne 216 eur, čo je síce dosť, stále sa to však nedá porovnať s Američanmi, ktoré na Black Friday nakúpia za viac ako 400 eur.  A keď sme už pri tých štatistikách, až 12 % nakupujúcich (Američanov) podľa nich na Black Friday nakupuje pod vplyvom alkoholu. Neostáva nám teda povedať nič iné ako „Pite a nakupujte s rozumom!“.  


Súvisiace produkty

Viac z nášho blogu